Accounts en wachtwoorden


Tijdens mijn huisbezoeken van de afgelopen weken stel ik vast hoe klanten worstelen met de vele accounts en wachwoorden. Velen maken het ingewikkeld en verliezen zo de controle. Voor deze blog gebruik ik het voorbeeld van Marc. Deze man werkt aan hele mooie foto- en videoprojecten, maar accounts en wachtwoorden zijn niet echt zijn beste vrienden.

De problemen beginnen al bij het inloggen op de computer. Daar wordt om een Microsoft-account gevraagd. Omdat Marc gewoon was om dagelijks in te loggen, verloopt dit nog vlot. Maar voordat we verder gaan op de desktop, vraagt hij me om zijn Office365 te installeren op zijn laptop.


Ik vraag hem om zijn Microsoft-account en hij geeft me zijn Telenet e-mailadres en zijn wachtwoord. Na het ingeven, blijkt het niet correct te zijn. Voor alle zekerheid probeer ik het nog eens, maar ook deze poging lukt niet. Marc haalt er even zijn wachtwoordmap bij. En onmiddellijk komt hij tot de vaststelling dat zijn Office365-account niet hetzelfde is als zijn Microsoft-account, die hij gebruikt voor het inloggen op zijn computer.


Voor het inloggen op de computer gebruikt hij een Telenet e-mailadres en voor Office365 een Gmail e-mailadres. Aan de hand van in de map gevonden wachtwoord, probeer ik in te loggen. Helaas zonder resultaat. Na verschillende pogingen, stel ik voor om te kiezen voor de optie "Wachtwoord vergeten". Na het doorlopen van alle stappen, kan ik een nieuw wachtwoord maken. 


Aan de hand van het nieuwe wachtwoord verloopt het downloaden en installeren van Office365 vlot. Pas dan constateer ik een tweede probleem. Marc maakt dagelijks gebruik van OneDrive om bestanden te bewaren. Dit zorgt ervoor dat alle bestanden zowel op zijn desktop, laptop of smartphone beschikbaar zijn.


Na het installeren van Office365 lijkt zijn OneDrive leeg te zijn. Normaal gezien is dit niet mogelijk, tenzij er verschillende accounts in omloop zijn. Marc herinnerde zich dat hij ooit een OneDrive-abonnement had afgesloten om zo meer opslagruimte te hebben. Dit abonnement sloot hij af aan de hand van zijn Microsoft-account.


Concreet: alle documenten die Marc via Office365 maakt, slaat hij op in OneDrive. Niets verkeerd aan, alleen de OneDrive is niet gekoppeld aan zijn Office365 maar is een losstaande versie. Hij betaalt namelijk voor een OneDrive-abonnement terwijl OneDrive in zijn Office365-abonnement is inbegrepen.


Ik stel voor om de bestanden van de ene OneDrive naar de andere over te brengen zodat hij zijn OneDrive-abonnement kan opzeggen.


Daarna krijg ik de vraag om zijn Gmail-adres toe te voegen aan zijn mailprogramma. Ook dit verloopt niet zonder problemen. Ten eerste zie ik in zijn wachtwoordmap verschillende Google-accounts. Het ene wordt gebruikt voor zijn Office365, maar wat met de andere? Het Google-account die toegevoegd moet worden, is ook gekoppeld aan zijn smartphone. Dus even op de smartphone controleren en het e-mailadres ingeven. Maar dan het wachtwoord! Ook hier kies ik voor de optie "Wachtwoord vergeten".


Ik zou nog verder kunnen schrijven over wat er nog allemaal niet correct was, maar ik laat het even hierbij. Mischien is het interessanter om even mijn bedenkingen bij het verhaal van Marc te delen.


  • Waarom wordt er gebruik gemaakt van een Microsoft-account? 
    Voor Marc zie ik hier geen meerwaarde in.

  • Waarom wordt een Telenet e-mailadres gebruikt bij de aanmaak van een Microsoft-account?
    Dit zorgt meestal voor verwarring. Soms moet je dan even jouw wachtwoord voor jouw Microsoft-account wijzigen en dan denken velen dat ook het wachtwoord van het gekoppelde e-mailadres is gewijzigd.

  • Waarom wordt er een Google-account gebruikt voor Office365?
    Google gebruiken voor Microsoft, het klinkt verwarrend.

  • Waarom zie ik een niet up-to-date wachtwoordmap?
    Wanneer je een wachtwoord wijzigt, laat het dan een gewoonte zijn om de wachtwoorden ook onmiddellijk in de map aan te passen. En ga niet oude wachtwoorden doorstrepen en andere erbij schrijven. Neen, maak een volledige nieuwe lijst. Zo weet je dat deze versie de meest recentste is.


Met deze bedenkingen wil ik mijn begrip voor de worsteling bevestigen. Het zijn niet de accounts en/of wachtwoorden die het moeilijk maken, maar het is de gebruiker die het ingewikkeld maakt. Probeer het voor jezelf logisch te houden, zo vermijd je al heel veel frustraties.